Versterk je werkgeverswerk met Employer Branding.

Employer Branding: maak werk van het werkgeversmerk

De ‘war for talent’ is inmiddels uitgegroeid tot een fenomeen waar geen enkele HR-afdeling meer omheen kan. Voor organisaties voelt het vaak als zoeken naar die ene speld in een hooiberg, terwijl voor werkzoekenden de keuze juist reuze is. Des te belangrijker is het dus om op te vallen ten opzichte van je concurrenten. Een excellente Employer Branding is hierbij een absolute must. In dit artikel geven we je tekst en uitleg over Employer Branding en hoe je hier zelf (of samen met ons) aan kunt werken.

Employer Branding in een notendop.

De betekenis van Employer Branding

Voordat we de meerwaarde van een goede Employer Branding-strategie benadrukken, leggen we eerst uit wat het nu eigenlijk inhoudt. Employer Branding kan het beste worden samengevat als de wijze waarop een organisatie invulling geeft aan de manier waarop ze de beste werknemers aantrekt en behoudt én hoe ze bekendstaat bij haar doelgroepen. De werkgeversreputatie, de toegevoegde waarde voor de werknemers en de wijze waarop dit extern wordt uitgedragen, zijn stuk voor stuk succeselementen.

Een sterk werkgeversmerk: interne en externe voordelen

Als je als organisatie over een sterk werkgeversmerk beschikt, komt dit de positieve bedrijfsidentiteit en het imago alleen maar ten goede. Dit zorgt ervoor dat je door potentiële werknemers wordt beschouwd als aantrekkelijke werkgever. Daarnaast maakt een goede Employer Branding voor kandidaten direct inzichtelijk met wat voor een organisatie ze te maken hebben. Dit is een groot voordeel in de zoektocht naar de juiste ‘culturele fit’ tussen werknemer en werkgever.

Een sterk werkgeversmerk biedt zowel interne als externe voordelen. Dit komt onder meer naar voren in de Employer Brand Research 2021 van Randstad en een onderzoek van Oxford in 2019.

Laten we beginnen met de externe voordelen:

  • de wervingstijd is korter
  • latent en actief werkzoekenden worden op de juiste wijze bereikt
  • de kwaliteit van sollicitanten is aanmerkelijk hoger

Intern is er ook zeker winst te behalen:

  • de betrokkenheid en motivatie van werknemers wordt verhoogd
  • minder verloop
  • op termijn bespaar je aanzienlijk op de wervingskosten

Je werkgeversmerk zichtbaar maken

Eén van de vragen waar je als organisatie een antwoord op moet geven, is hoe je de zichtbaarheid van het werkgeversmerk wilt verhogen. Hanteer hierbij een strategische aanpak, waarin je out of the box en innovatief denkt. Zo bereik je zowel latent als actief werkzoekenden en tik je met de ‘Employer Brand Value’ een hoger niveau aan. Denk bijvoorbeeld alvast hardop na over onderwerpen als social media recruitment, contentmarketing en een Werken-Bij site. Allemaal aspecten die de merkidentiteit een boost kunnen geven.

Positievere ervaring.

Uit een studie van Brandon Hall komt naar voren dat er 250 procent meer kans is dat medewerkers positiever spreken over hun werkgever op het moment dat Employer Branding goed wordt ingezet.

Meer kwaliteit.

Organisaties die Employer Branding doeltreffend inzetten, zien volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner een toename van 54 procent van goed gekwalificeerde kandidaten.

Daling verloop.

In hetzelfde onderzoek is vastgesteld dat het aantal nieuw aangenomen medewerkers dat op korte termijn weer vertrekt met 23 procent daalt doordat is geïnvesteerd in Employer Branding.

Meer salaris.

Organisaties zonder sterk werkgeversmerk moeten minimaal 10 procent meer salaris bieden om de sollicitant aan boord te krijgen.

Hoe staat het met jouw Employer Branding?

Employer Branding kan dus absoluut worden gezien als een waardevolle tool, die een magnetisch effect heeft op de organisatie, waardoor je de beste kandidaten aantrekt én aan boord houdt. Maar hoe weet je nu of er nog werk aan de winkel is met betrekking tot je employer brand? Daar kom je achter door onze checklist in te vullen, die je als rode draad kunt gebruiken in de ontdekkingstocht richting een uitstekende Employer Branding-strategie van je bedrijf.

Vraag onze checklist aan

Sparren over de mogelijkheden?