Karolien Sweron, oprichter ZET Company.

Blog Karolien: Op weg naar een bredere rol

Vijftien jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met dit vak. Er is in de jaren veel veranderd. Ik neem je in deze blog mee in deze ontdekkingstocht en deel mijn meest interessante inzichten.

Kandidatenmarkt

Zo moest ik onlangs enorm hard lachen om dit zeer herkenbare filmpje. De markt is omgedraaid, zo noemen we het al jaren een kandidatenmarkt. En dat zal ook nog even zo blijven, als we alle prognoses moeten geloven.

Als ik naar mijn werkwijze en de werkwijze van de medewerkers van ZET Company kijk, vallen me twee zaken op: je verandert mee met de vraag en de behoefte van de markt. Daarnaast blijf je trouw aan je eigen waarden. Soms lijken de puzzelstukjes dan ineens in elkaar te vallen.

Vanaf de eerste dag vinden wij het toevoegen van waarde in het proces – zowel aan de kandidatenkant als de klantzijde – belangrijk. Wij houden niet van cv’s schuiven en het niet houden van een fatsoenlijke vacature-intake. Als we dit doen, zijn we niet trouw aan onze waarden.

Graven naar de échte waarom

Onlangs werd ik gebeld door een klant (NLG) die een nieuwe medewerker zocht. Doordat we al jaren samenwerken ken ik de afdeling, de medewerkers, de cultuur en de werkzaamheden. Voor het vinden van een nieuwe collega vind ik het altijd belangrijk om een aantal zaken te weten wie de eventuele manager is en wat zijn of haar werkstijl is.

Ook vind ik het belangrijk te weten wat de kernwaarden van het bedrijf zijn; zo is het makkelijker om een cultuur/persoonlijkheidsmatch te maken. Uiteraard spelen de arbeidsvoorwaarden in deze arbeidsmarkt een belangrijke rol; wat kan het bedrijf bieden en wat zijn de doorgroeimogelijkheden? Door dit soort aspecten goed in kaart te brengen kun je geïnteresseerde kandidaten uiteindelijk weer goed informeren en beter selecteren. Toen ik in gesprek ging met de (inmiddels geplaatste) kandidaat wist ik zeker dat ze heel goed zou passen binnen het bedrijf. Inmiddels werkt ze met veel plezier bij onze partner NLG.

De echte waarom snappen van de vacature, maar ook de beweegreden van de kandidaat waarom hij of zij een stap wil zetten: dát is wat ons altijd heeft gedreven.

Groei geeft energie

In het proces van het invullen van een vacature en het vinden van de juiste kandidaten houden we van de rust bewaren, écht kwaliteit kunnen bieden en meedenken met alle partijen. We gaan voor een duurzame match en willen zo alle partijen laten groeien. Dit gééft energie!

Sommige klanten willen winnen en vooroplopen als het gaat om het aantrekken van het juiste talent. Zij snappen bijvoorbeeld heel goed dat het onboardingstraject veel en onderscheidende aandacht nodig heeft, maar ook dat je enorm snel moet handelen en duidelijk moet zijn over wat je kunt bieden.

Zo hebben we voor onze klanten DOCO International en HAAN Industrial Group een uitgebreid Employer Branding-traject uitgestippeld. Dat begint altijd met een analyse van de huidige situatie, waarna we vervolgens maatwerk verrichten en inzoomen op de behoeftes van de klant. Waar wil je als organisatie nu écht werk van maken, of waar valt nog écht veel winst te behalen?

De focus bij onze partner DOCO International lag met name op het interne hr-gedeelte (bedrijfscultuur, candidate journey, onboarding, employee journey, interne communicatie en kantoorinrichting). Bij HAAN Industrial Group was de behoefte tweeledig: enerzijds recruitment (werving en selectie van een aantal profielen), anderzijds recruitmentmarketing (verbeteren bedrijfsimago en zorgen voor meer naamsbekendheid. Beide trajecten hadden één gemene deler: groei. En laat dat nou hetgeen zijn waar wij energie van krijgen!

Geen pur sang recruitmentbureau

Naarmate de jaren vorderen en de ervaring, kennis en kunde daardoor toenemen krijgen we steeds vaker terug dat we ons door onze werkwijze en aandacht steeds meer onderscheiden van pur sang recruitmentbureaus.

We nemen in ons proces bewust een 360 graden-rol aan, waarbij recruitment, marketing en HR centraal staan. We hebben dagelijks te maken met tal van personeelsvraagstukken waarop we als consultants goed op dienen in te spelen. Denk hierbij aan: hoe profileer jij je het beste als werkgever online, maar ook bijvoorbeeld in een onboardingstraject om de juiste mensen voor je te (laten) werven, welke arbeidsvoorwaarden zijn passend en heeft Generatie Z nog behoefte aan een HR-cyclus?

Aan boord, maar ook in het netwerk om ons heen hebben we inmiddels de juiste professionals verzameld zodat we die bredere rol steeds beter kunnen innemen. En dit is pas het begin. We zijn bewuste stappen aan het zetten zodat we onze klanten nóg beter van dienst kunnen zijn, helemaal passend bij onze kernwaarden én de huidige vraag.

Wordt vervolgd… 26 september!

Samen een kop koffie drinken?

Dit is een portret van Karolien Sweron.
Karolien Feenstra
Recruitment Consultant
karolien [at] zetcompany [dot] nl